-
Zuletzt aktualisiert am
- Wat eerst te doen?
- Verloren of gestolen paspoort
- Verloren of gestolen bankkaarten of kredietkaarten
- Verloren of gestolen rijbewijs
- Verloren of gestolen gsm
- Lokale noodbijstand voor toeristen
Wat eerst te doen?
1) Meld onmiddellijk het verlies/de diefstal bij de lokale politie (in San José kan aangifte gebeuren bij een lokaal politiebureau of op het volgende adres: Corte en San José, OIJ Recepción Denuncias, Avenidas 6-8, Calle 19-21. In andere landen kunt u zich wenden tot een lokaal politiebureau). Vraag hen een attest dat het verlies/de diefstal bevestigt. De kopie van de politieaangifte dient u bij te hebben bij afreis, aangezien u in uw nieuw paspoort geen bewijs van binnenkomst in het land kan tonen.
2) Neem tijdens de werkuren contact op met de ambassade in Panama City als u zich in Panama bevindt. Indien u zich in Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras of Nicaragua bevindt, kunt u contact opnemen met het ereconsulaat van België in de hoofdstad van het land waar u zich bevindt.
3) Indien u al enkele dagen uw paspoort kwijt bent, bel DOC STOP om uw paspoort nietig te verklaren en u te beschermen tegen elk frauduleus gebruik van uw identiteit: 0032 2 518 2123.
Verloren of gestolen paspoort
De ambassade in Panama of de ereconsulaten in de andere landen kunnen een voorlopig paspoort afleveren. U hebt hiervoor nodig:
- aangifte van diefstal of verlies van de politie;
of, indien van toepassing, een verklaring op eer over de noodzaak om te beschikken over een reisdocument - kopie van uw vliegtuigticket of, indien van toepassing, een verklaring over uw reisroute
- 2 (kleuren) pasfoto’s 45 x 35 mm van goede kwaliteit
- aanvraagformulier (beschikbaar op de ambassade/het ereconsulaat)
- kostprijs: zie de consulaire tarieven
De ereconsulaten moeten eerst de ambassade raadplegen die de afgifte moet goedkeuren. De analyse van het dossier gebeurt zo snel mogelijk, maar kan soms tot enkele uren duren.
Opgelet, een voorlopig paspoort is niet geldig voor reis of doorreis naar/via de VS zonder visum.
Het is het mogelijk een Amerikaans visum aan te vragen, voor instructies zie:
- Amerikaanse Ambassade in Panama
- Amerikaanse Ambassade in Costa Rica
- Amerikaanse Ambassade in Guatemala
- Amerikaanse Ambassade in Honduras
- Amerikaanse Ambassade in Nicaragua
- Amerikaanse Ambassade in El Salvador
De aanvraag van een Amerikaans visum is ingewikkeld en duur. U moet er 2 à 3 dagen voor rekenen. In vele gevallen is het nuttig om te overwegen of het niet beter is om een nieuw vliegtuigticket te kopen dat niet over de VS gaat.
Hoewel de Ambassade van België u graag bijstaat in het aanvraagproces, is dit een persoonlijke handeling waarbij de aanvrager(-ster) zijn/haar eigen verantwoording draagt.
Ter informatie, een gewoon paspoort (geldigheid: 7 jaar) kan persoonlijk aangevraagd worden op een beroepsconsulaat (Panama City of Mexico City zijn de dichtstbijzijnde), en enkel op voorwaarde dat u niet meer bent ingeschreven in België.
Voor de paspoortaanvraag moeten worden voorgelegd:
- Attest van de politie van verlies of diefstal
- U meldt zich persoonlijk aan voor de aanvraag van een nieuw paspoort
- Kostprijs: zie de consulaire tarieven
Duur van aflevering: 2 à 3 weken.
Verloren of gestolen bankkaarten of kredietkaarten
Neem contact op met CARD STOP via het nummer 0032 78 170 170 om uw kaart(en) te laten blokkeren. Voor kaarten afgegeven in Luxemburg, neem contact op met CETREL: 00352 49 10 10.
Als u hierdoor zonder betaalmiddel zou vallen, is er voor de houders van een kredietkaart van Visa en MasterCard bijstand voorzien in de vorm van een vervangkaart of een geldvoorschot voor spoedsituaties. Na de blokkering van uw kredietkaart kan Card Stop u een gratis telefoonnummer geven van de bijstandsdiensten van Visa en MasterCard International.
U kunt ook via familie of vrienden in België online of via een agentschap geld laten overmaken met Western Union of MoneyGram. U kunt het geld ophalen in een agentschap, die verspreid zijn over heel Centraal-Amerika.
Verloren of gestolen rijbewijs
U kunt enkel een duplicaat van uw rijbewijs aanvragen bij de gemeente in België. Indien u niet meer bent ingeschreven in België, dan moet u het duplicaat aanvragen bij de laatste gemeente waar u was ingeschreven.
Meer informatie vindt u op de website van de FOD Mobiliteit
Verloren of gestolen gsm
Als uw gsm gestolen of verloren is, is het aangeraden aan de klantendienst van uw provider te vragen om uw simkaart en/of gsm te blokkeren zodat niemand ze kan gebruiken.
Opgelet, om uw gsm te blokkeren hebt u de 15-cijferige IMEI-code nodig van het toestel. Dit is het serienummer dat toelaat uw gsm te identificeren. Noteer dit nummer voor u vertrekt. De code staat op uw gsm, als u de batterij eruit haalt. Of typ *#06# op uw gsm en druk op “verzenden”.
De nummers van de verschillende providers zijn de volgende:
- Proximus: 0032 78 05 60 00 (de simkaart van een Pay&Go-klant kan niet worden geblokkeerd)
- Base: 0032 486 19 1999
- Mobistar: 0032 495 95 95 00
Lokale noodbijstand voor toeristen
In Costa Rica bestaat een noodnummer voor toeristen: 800-TOURISM (= 800-8687476).
In Guatemala bestaat ASISTUR dat deel uitmaakt van het Guatemalteekse Instituut voor Toerisme en 24/24u en 7/7 bijstand aan toeristen biedt: 1500, (00502) 2421-2810 en (00502) 5578-9836.